KOMPLEKSY- Co to jest? Z czym się tym je?


Hej moi kochani :)
Dzisiaj inny rodzaj notki, taka trochę pogadanka ;)

CO TO SĄ KOMPLEKSY?

Kompleksem można określić wyparte ze świadomości myśli, słowa i wyobrażenia, które wiążą się z istotną dla własnej osoby cechą bądź kompetencją. 
Towarzyszą im zazwyczaj silne emocje, wywierające wpływ na zachowanie.
Kompleks wywołuje lęk, niepokój, wstyd, poczucie bycia gorszym i niezasługującym na szczęście. 
Ze względu na bezsilność sprostania własnym ambicjom i marzeniom człowiek czuje, że nie dorasta do wyznaczonego przez siebie ideału..
Kompleks wiąże się zwykle z pogorszeniem nastroju. 
Koncentracja na wadach i słabych stronach wpływa na niskie poczucie własnej wartości.
 Spada satysfakcja z życia, nie cieszą drobne przyjemności, a świat widzi się jedynie w odcieniach szarości. Zakompleksionego człowieka tylko krok dzieli od depresji.

PRZYKŁADY KOMPLEKSÓW

Czasem w życiu człowieka zdarza się myśleć: 
„Jestem gorszy”, „Jestem zbyt nieśmiała”, „Ale jestem głupi”, 
„Należę do gorszej kategorii ludzi”, „Jestem beznadziejny, nic nie potrafię”, 
„Mam za grube uda, za długie ręce, za duży tyłek, 
garbaty nos i niezgrabną sylwetkę. Ogólnie jestem do kitu”. 
Często ma się wrażenie, że i tak otoczenie dostrzega 
i koncentruje się tylko na mankamentach urody czy słabościach, 
które chce się za wszelką cenę zatuszować.

Jak walczyć z kompleksami?

Jak pozbyć się kompleksów? 
Jak myśleć o sobie jako o człowieku wartościowym, zasługującym na szczęście? 
Jak nie czuć się gorszym? 
Ludzie mają wiele kompleksów dotyczących własnych zachowań, 
wyglądu zewnętrznego czy cech charakteru. 
Jesteśmy za grubi lub za chudzi,
 zbyt powolni lub za szybcy, 
zbyt śmiali lub zachowawczy. 
Kompleksy wpędzają w niskie poczucie własnej wartości, 
psują samopoczucie i przez nie pozbywamy się radości z życia. 
Jak zatem z nimi walczyć? 
Powstało wiele poradników, a w np. telewizji mówi się bezustannie o tym, 
jak wzmacniać poczucie własnej wartości, jednak do tej pory nikt nie znalazł „złotej recepty” na to, 
jak pozbyć się kompleksów.
Szczególnie popularne tematy to kompleksy dziewczyn („Mam za małe piersi”, „Jak schudnąć?”, „Jestem zbyt nieśmiała” itp.), kompleksy kobiet („Jak być bardziej przebojową?”, „Nie umiem rozmawiać z mężczyznami”, „Jestem brzydka i nikt mnie nie chce”).


METODY ANTY KOMPLEKSOWE

Kiedy uważasz, że inni są mądrzejsi od ciebie, 
spróbuj skoncentrować się na tym, co w tobie najlepsze, 
na swoich mocnych stronach. 
Zapytaj swoich przyjaciół, za co cię cenią. 
Może się wówczas okazać, że to, co poczytujesz za wadę, inni uznają jako twoją zaletę. 
Zawsze na świecie znajdzie się ktoś lepszy od nas w jakiejś dziedzinie, 
ale nie oznacza to, że nie można się rozwijać i zmierzać ku wyznaczonym ideałom.

Obawa przed nowymi wyzwaniami i lęk przed porażką to częste skutki kompleksów. 
Z powodu niewiary w siebie, rezygnujesz w przedbiegach, mimo że wiesz, jak dużo tracisz. 
Stoisz w miejscu. 
Wyobraź sobie, jakie są sposoby poradzenia sobie w danej sytuacji.
 Zrób bilans zysków i strat w sytuacji, kiedy wycofasz się i weźmiesz udział. 
Zwykle człowiek boi się na wyrost.

Kiedy każda krytyka cię paraliżuje i demotywuje do dalszych działań, pomyśl, że nie wszystkich musisz zadowolić. 
Najważniejsze, byś żył w zgodzie z samym sobą. Przyjmij uwagi od innych, bo mogą być rzeczywiście konstruktywne i budujące, ale proś o konkrety. 
Pamiętaj też, że krytyka powinna odnosić się do zachowań, a nie do osoby.

 

♥ WIEM, ŻE MACIE WIELE PYTAŃ, PISZCIE A W NIEDŁUGIM CZASIE POJAWI SIĘ Q&A♥ 



5 komentarzy:

  1. Ciekawy post kochana:) Wgl,fajnie tutaj:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Masz bardzo ciekawy sposób pisania :) I Oczywiście zaobserwowałam :)

    Zapraszam do mnie :* http://dziewczynazkokarda.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Cieszę się bardzo i oczywiście obserwuję :)

    OdpowiedzUsuń